Sunday 31 March 2013

Merampas "Tempat" Sebagai Titik Tolak Untuk Memusnah "Tempat"

Fuh..lama sangat aku tak menulis dekat blog ni..hampir dua bulan aku tak berceloteh..rindu-rinduan pulak rasanya hendak bercerita..Tapi banyak sangat benda yang menghalang untuk aku mengarut dekat blog ni dek kesibukan final year project yang dah start, kena turun ladang setiap minggu, buat kertas kerja untuk pogram keluar negara, assignment mencurah-curah, ujian pertama yang baru selesai..Susah rupanya nak menulis kalau masih student..nak-nak kalau dah nak final year.

Lupakan sementara berkenaan live seorang student, dekat sini aku nak berkongsi cerita. Kali ni aku nak berkongsi info mengenai sejarah pulak. Pagi tadi selepas makan, kawan aku ada  bercerita tentang sebuah tempat yang dirampas dan menjadi titik tolak untuk memusnahkan sesuatu tempat.Apa yang diceritakan adalah dari filem yang diadaptasi dari kisah benar. Kisah perang dunia ke-2 rata-rata orang masih ingat berkenaan perperangan melibatkan kuasa besar seperti Amerika Syarikat, Jepun, British dan tentera Nazi. 

Masihkah ingat berkenaan serangan Jepun ke atas pengkalan tentera Amerika Syarikat di Pearl Harbour Hawaii pada 1941 telah menjadi satu igauan ngeri bagi pihak Amerika Syarikat. Bayangkan musuh yang sejauh lebih 9, 500 km mampu memusnahkan pengkalan yang dikawal ketat. Serangan yang dilancarkan pada waktu subuh bukanlah dimulakan di tanah besar Jepun itu sendiri, sebaliknya terletak di sebuah "pulau" terpencil di tengah-tengah lautan Pasifik milik Jepun. Bekalan minyak tidak akan mencukupi sekiranya tiada minyak tambahan dibekalkan untuk penerbangan jarak jauh.. Ia juga meningkatkan kos minyak dan meningkat risiko kehilangan atau kematian sekiranya minyak habis dan tak tau nak landing dekat mana kalau berada kat tengah-tengah laut.

Dipendekkan cerita, pihak Amerika Syarikat merancang pelan untuk merampas "pulau" tersebut untuk dijadikan markas tentera di tengah-tengah perairan Pasifik. Kelebihan "pulau" tersebut adalah mempunyai landasan kapal terbang dan ini sudah cukup untuk pihak Amerika Syarikat merampas dari Amerika. Akhirnya pada tahun 1942, pihak tentera Amerika Syarikat berjaya merampas "pulau" tersebut dalam peperangan yang dinamakan Pertempuran Midway (Battle of Midway). Akibat rampasan itu bermulalah titik tolak kemusnahan empayar Jepun.. Di mana pihak tentera laut Jepun tidak lagi  berkuasa di perairan Pasifik. Selepas kejadian itu, Pulau Iwo Jima pula dirampas dan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki berlaku.Semuanya bermula akibat rampasan "pulau" tersebut.

Bayangkan sebahagian negara kita kalau ditakluk. dan kawasan itu berkemungkinan menjadi pengkalan tentera untuk pihak musuh dan dengan cara itu mereka dapat menawan negara kita. Tak mustahilkan. Dalam isu peperangan melibatkan pencerobohan orang Sulu di beberapa bahagian pantai timur Sabah seperti Lahad Datu dan Semporna. Kalau mereka mempunyai kelengkapan senjata dan bilangan anggota pemberontak yang mencukupi, kebarangkalian hal penaklukan berlaku masih ada walaupun dalam peratusan yang kecil. Pihak keselamatan negara pasti mempunyai cara tersendiri untuk memastikan keselamatan negara terus terjamin. Teruskan lah berdoa agar negara kita kekal aman dan selamat untuk kesejahteraan rakyat Malaysia bersama.


Dalam bercerita, aku masih belum beritahu lagi apa nama "pulau" yang aku maksudkan itu. Pulau tersebut sebenarnya hanyalah sebuah Atol (pulau batu karang yang mengelilingi keseluruhan atau sebahagian lagun. Nama "pulau" tersebut adalah Midway Island. So kali ni aku nak bercerita tentang pulau istimewa ini.

No comments:

Post a Comment