Thursday 24 May 2012

Langkah Pertama

Fuh.. Sejak dari dulu aku dah lama nak wat blog ni..Asyik baca orang punyer je..Macam-macam yang dicoret mereka,..blog ni aku wat untuk isi mase lapang..duduk bilik asyik main game jer..game pon bosan aku asyik main jer..hu19..aku bukan nak luahkan ape-ape perasaan dalam laman maya  ni tapi hanya untuk memberi pendapat dan yang paling penting ialah memperkenalkan sesuatu yang lain dari yang lain..tapi mungkin orang dah wat kot..hu19

Dalam setiap entri aku akan selitkan pengenalan kepada negara-negara yang ada kat dunia..dari kecik aku memang minat hafal nama negara..so far, terhafal lah kesemuanya walaupun xde unsur kepentingan dalam kehidupan sekarang..sekadar suka-suka..setengah orang suka panjat gunung, tengok anime, main kompang, berzapin, bela ayam, kumpul stokin dan sebagainya. aku sangat meminati geografi sejak kecik tapi aku rase xde pkjaan kot y melibatkan hafal nama negara semata..hu19.besepah gak la atlas, peta, buku geografi..glob pon dulu ada tpi mungkin dah jadi bahan pencemaran alam kerana dperbuat daripada plastik dan ntah kat mne skrg..mungkin blog ni akan berakhir setelah aku btaw semua nama negara dalam dunia...aku hanya beri info ringkas sahaja, sekadar y aku tahu.aku pon bukan pandai sangat menaip ni walaupun cam dah panjang j..hu19


Bendera Tuvalu

K...negara pertama yang aku nak perkenalkan kat korang ialah Tuvalu..rasenye ramai yang x pernah dengar kot..ibu negara bagi Tuvalu ialah Funafuti..sedap di sebut tapi xtaw ape maksudnya..yang menarik tentang negara ini ialah ia cume sebuah kepulauan yang jauh terpencil di lautan pasifik dan cuma berkeluasan 26 km persegi..kira-kira 2.3 kali ganda keluasan tanah kat UPM serdang(tempat aku belajar).Jumlah penduduk pulak x sampai 15 000.. student perempuan UPM pon lagi ramai..hu19..

Tuvalu

Tuvalu terdiri daripada 9 pulau utama (Funafuti, Vaitupu, Nanumea, Nui, Nukufetau, Nukulaelae, Nanumanga, Niulakita, Niutao)...dalam bendera pon ada tunjuk susunan 9 bintang yang menunjukkan gambar kedudukan pulau tersebut..pulau ni kecik je..cume 2 @ 3, pulau sahaja y ad orang nak duduk..yang lain 2 jauh sangat..t susah plak nak kumpul klo ad latihan kebakaran..pulau ni sangat tirus dan panjang..ley wat track marathon atau larian amal..ho19
Pulau Funafuti

Jangan sangka kecik tapi xde pape..ada airport sebagai portal dari dunia luar, bekalan air tawar (mane ntah dapat), padang, pusat komuniti, sekolah..mungkin xde kelangkapan seperti mydin, pavillion, lombong emas, tapak pelancaran roket dan sebagai nyer..tapi cukuplah untuk dorg hidup..

Airport y  menghubungkan dunia luar y lebih duniawi

Aku xdelah penah p negara ni tapi aku rase negara ni unik..jauh dari tmpat kita ad juga orang tinggal tempat macam ni..pulau ni di ancam tenggelam akibat pemanasan global..jadi jangan bkar sampah merata-rata..nk bakar dlm blik xpe..jangan lepaskan asap kenderaan (aku xtaw cmne)..secara xsedar kita tenggelamkan mereka..

Mm..ak dah xtaw nak merepek apa..azan solat jumaat sat g bekumandang..ada mse aku berceloteh lagi walaupon gaya penulisan mcm xberpa bagus..maklum la 1st wat..hu19

p/s Solat adalah cara terbaik untuk hilangkan stress..cara kedua tito..ho19

No comments:

Post a Comment