Monday 18 June 2012

Kenapa Saya Tak Bagi Awek Saya Lepak Rumah Saya

Situasi 1

"Ala..kantoi la nanti kalau jiran nampak..orang keliling rumah kita ni semuanya AJK surau..diorang pukul 3 4 pagi pun qiamullail lagi..kita lepak tempat lain ya sayang.."kata Hazwan kepada Hazrullin dengan manja..

Situasi 2

"Time macam ni pulak mak gua nak datang dari kampung..siap bawak beg bagai..spoil betul la..baru je nak ajar awek gua masak asam pedas kat umah gua..tepaksa la aku lak yang lepak rumah awek gua"..keluh Hazrul kepada Hazwan..

Situasi 3

"Er..kita kan tak nikah lagi..esok kita nikah pastu awak masuk lah rumah saya suka hati"..kata Hazrul kepada Hazwani

Situasi Aku


Oh..sedihnya..kalau aku ada awek dan ada rumah, slumber je aku ajak awek aku lepak rumah aku...Ha19
Bzzzzt!!!!! (terkena renjatan elektrik secara tiba-tiba)
..tukarlah..ajak lepak kat pub lah..
Pranggg!!!!! (tetiba bunyi guruh)
OK..aku tak ajak lepak mana-mana..

Ha..saje je nak mengarut petang-petang lepas penat selak nota..terasa makin berat pula nota-nota tu..belajar matematik plak dah semakin hilang nombornya..banyak perkataan plak..bukankah matematik lebih seiring sekiranya berkaitan dengan nombor..biarlah..


Tokelau, penempatan yang jauh dari sumber

Bendera Tokelau
Bercerita pasal rumah kali ni aku nak cerita tentang rumah..pernah terfikir tak macam mana nak buat rumah yang tempatnya jauh dari sumber bekalan asas untuk buat rumah macam simen, play wood, zink, siling ngan batu..lebih-lebih lagi jauh beratus-ratus kilometer  dari tanah besar..di kelilingi air laut dan sumber yang terhad di kawasan tersebut..begitulah situasi yang berlaku di kebanyakan rumah yang terletak di kepulauan di perairan Pasifik..semua sumber tersebut terpaksa dieksport dari luar..bayangkan kalau lapangan terbang pun takde untuk memudahkan penghantaran barang..ini bermakna kapal kecil terpaksa membawa bekalan dari luar untuk sampai ke tempat mereka..ini juga termasuk bekalan asas lain seperti makanan, pakaian, ubatan, buku dan sebagainya..itulah perkara yang berlaku di sesetengah kepulauan di Lautan Pasifik termasuk Tokelau..

Lokasi Tokelau

Pulau Fakaofo
Tokelau adalah sebuah wilayah New Zealand yang terletak di Lautan Pasifik..ia terdiri daripada 3 pulau (Atafu,  Nukunonu, Fakaofo)..ini bersaiz 10 km2 dan penduduknya dianggarkan 1400 orang (2011)..pada tahun 1990 terdapat ribut taufan melanda pulau ini menyebabkan kemusnahan besar terhadap infrastruktur yang sedia ada..pulau ini terpaksa membina semula segala kemudahan seperti rumah, sekolah, dewan dan sebagainya..pulau kecil ini tiada lapangan terbang memaksakan penggunaan kapal kecil digunakan untuk menghubungi tempat tersebut..kapal besar tidak boleh berlabuh sebab juga takde pelabuhan di sini..pulau ini masih terdapat sekolah dan klinik untuk kemudahan pendidikan dan rawatan..juga terdapat kemudahan internet untuk memudahkan mereka mengakses laman Facebook...

Rumah dengan kemudahan internet
Tidak banyak sumber yang terdapat di pulau ini..betik, pisang, sukun dan kelapa ditanam untuk menjadi sumber makanan mereka..New Zealand menyalurkan bekalan keperluan penting lain untuk kegunaan penduduk..industri berskala kecil seperti penghasilan kopra, duit syiling, ukiran kayu dan setem mengerakkan serba sedikit ekonomi di pulau ini..dengar seperti kehidupan mereka seperti banyak kekurangan tapi pasti ada kelebihan menyebabkan mereka terus tinggal di sini..tempat jatuh lagi dikenang..ini kan pula tempat membesar (macam tak betul je peribahasa ni)..

Macam-macam sekarang ni..orang sekarang rasa rumah sendiri tempat selamat untuk buat maksiat..dapat berdua-duaan bukan muhrim..tak payah bayar sewa..makan pun sendiri buat..tapi sepandai-pandai ikan berenang akhir jatuh ke dalam kuali jua..masih ada masyarakat yang prihatin..untuk cegah mereka untuk terus melakukan maksiat..sekurang-kurangnya bagi mereka tersedar..macam dah jauh pulak aku mengarut..hu19

p/s: Masa untuk sambung study


2 comments: